Language Switcher

Selecteer de taal

 

Onderwijsinnovatie en lesprogramma's op maat voor scholen, musea en NGO's

Lesmateriaal voor de creatieve vakken gericht op duurzaamheid, inzicht in (digitale) media en reclame, en sociaal-emotionele vaardigheden

Yeti Curriculum Design biedt handig en snel te gebruiken lesmateriaal met docentenhandleidingen voor de creatieve vakken in het basisonderwijs. Het materiaal sluit aan op de 21e-eeuwse vaardigheden van het SLO met een paar extra's. De focus ligt op creatief denken (omdenken / probleemoplossend denken), duurzaamheidsociaal-emotionele vaardigheden, zelfsturing en gebruik van digitale media. Daarbij staat spelenderwijs leren (en denken) centraal. Zo biedt Yeti het meest complete lesprogramma aan voor de creatieve vakken waar u als docent heel snel en eenvoudig mee kunt werken.

 

Het complete leerplan loopt van groep 1 tot en met groep 8 en is zo opgebouwd dat veel technieken aangeboden worden en er vakoverschrijdende lessen worden gegeven (Steam Plus!). Het lesaanbod van Yeti is vooral heel makkelijk en snel te gebruiken. Het is bovendien uniek doordat er gebruik gemaakt wordt van:


De 21e eeuwse vaardigheden van Yeti Curriculum Design


RICHTLIJNEN SLO YETI

 

21E EEUWSE VAARDIGHEDEN 09 DUURZAAM DENKEN EN DOEN
Waarom duurzaamheid?

Kinderen krijgen door digitale media maar ook door nieuws en gesprekken al heel veel mee van wat er speelt rondom duurzaamheid en het behoud van de aarde. Door kinderen te leren over bodem, water, lucht, dieren en planten en ze een duidelijk handelsperspectief te bieden krijgen leerlingen op positieve wijze meer grip op de gevolgen van klimaatandering. Door het aanbieden van eenvoudige manieren om zelf een goede brijdrage te leveren aan milieu en leefomgeving leren ze te helpen met het herstellen van de aarde en er in de toekomst beter mee om te gaan.

21E EEUWSE VAARDIGHEDEN 06 SAMENWERKEN EN RESPECT
Waarom sociaal emotionele vaardigheden?

Kinderen krijgen veel over zich heen. Er wordt steeds meer van ze verwacht en het wordt steeds moeilijker om positief in het leven te staan. Door kinderen te begeleiden bij hun sociaal emotionele vaardigheden leren ze meer grip te krijgen op hun eigen gedrag, meer begrip te krijgen voor elkaar en ze leren hoe ze anderen kunnen helpen. Door kinderen te leren dat hun emoties maar ook onderlinge verschillen belangrijk zijn krijgt elk kind meer respect en vindt zo makkelijker een plaats binnen de groep. Bovendien lere ze om te gaan met de emoties van zichzelf en van anderen.

21E EEUWSE VAARDIGHEDEN 10 KRITISCHE DENKVAARDUGHEDEN
Waarom inzicht in media en reclame?

Al op heel jonge leeftijd komen kinderen in aanraking met reclame en social media. Wanneer kinderen leren om zich beter te kunnen handhaven in de (digitale) wereld en leren te begrijpen hoe die wereld werkt kunnen ze in de toekomst beter keuzes maken in de wereld van social media en reclame. Kinderen leren over het doel van reclame, hoe computer algoritmes werken die bijhouden wat je interesses zijn en hoe digitale media kan bijdragen aan een (vaak negatief) zelfbeeld. Leerlingen krijgen zo meer grip op social media en reclame en wat hun eigen rol daarin kan zijn.

 


Yeti wil dat leerlingen met veel plezier naar school gaan én dat lesgeven voor docenten makkelijker gemaakt wordt. Dat doen we door:

 

  • footsteps-outlineLesmateriaal in eenvoudige visuele stappen: leerlingen kunnen zelf direct aan de slag.
  • cellular-outlineDifferentiatie per les in de vorm van extra achtergrondinformatie / theoretische kennis.
  • document-text-outlineDuidelijke, korte handleidingen voor docenten met lijstje van de benodigdheden per les.

 

 

 

Contact

Yeti and Yak

Y  Yeti Curriculum Design 
E  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
T  (+31) 6 36 39 55 19
I  www.yeti-design.nl
Oostenwind 16, 6846 WD Arnhem
The Netherlands